HuzairieHusinBlog: ::MANNA DAN SALWA..

Saturday, July 3, 2010

::MANNA DAN SALWA..

Salam dari zairie

hari nie nak cerita2 sikit bab agama.. selalu cerita pasal worldcup la, blog la... hehe.. bukan nak jadi ustaz ke, pendakwah ke.. tapi orang tua2 ada cakap...


" nak... ilmu yang baik elok lah di kongsi bersama ye.. "


sebab tu aku tak suka kendekut ilmu.. apa yang aku tahu, aku bagi tahu.. walaupun ilmu tu aku bagi tak complete, kira boleh la.. at least tahu la gak dari serba sedikit.. kan?? =)
ok, berbalik kepada tajuk diatas.. mesti korang pernah dengar kan cerita tentang "manna salwa nie..".. jap, nie bukan nama orang k.. ingat korang pikir aku dok citer pasal awek mane lak nie.. jelez lak awek aku.. hahaha....


sebenarnya manna dan salwa nie berlaku pada zaman nabi musa lagi.. dah beratus ratus tahun dah... ia ada kaitan dengan umat nabi musa pada masa itu... yang kira ingar pada suruhan nabi musa..kalau tak silap aku, umat nabi musa pada masa itu bangsa 1SR43IL..

nak dipendekkan cerita pasal manna dan salwa nie, bangsa 1sr4el nie kena hukuman yaitu selama 40 tahun lamanya di padang TIH kalau tak silap..diorang nie kene denda sebab tak berani masuk ke negeri yang mereka janji kan... walaupun dorang kena duduk kan padang yang kering itu, allah s.w.t tetap sayang pada mereka lagi.. mereka nie selalu dilindungi oleh awan.. kire mendung la dorang.. takda kene pancaran cahaya matahari yang panas terik...

kemudian di masa itu juga mereka diberi makanan yang bernama MANNA & SALWA...Apa yang aku tahu, manna dan salwa adalah makanan enak yang dianugerahkan kepada mereka.. tu pon dorang tak reti nak bersyukur lagi.. hmmm.....

menurut riwayat ibnul mudzir dan ibnu abi hatim dari ibnu abbas,beliau berkata manna adalah suatu makanan manis, berwarna putih yang mereka dapati tiap2 pagi telah melekat pada batu2 dan daun2 kayu.. rasanya manis dan enak.. ( dalam al-quran ia adalah sejenis cendawan )

apabila dorang makan je makanan tu, mereka kenyang.. mereka boleh membawa ke keranjang setiap pagi untuk memungutinya..









keterangan al-quran mengenai manna nie....



salwa pulak diistilah kan sebagai burung putih sebesar burung puyuh.. burung nie kira senang la tangkap..maybe sebab dia terbang tak tinggi.. dagingya sangat empuk..


waallhuallam...

yang buruk tu datangnya dari saya sendiri dan yang baik datang nya dari allah s.w.t... harap kita semua dapat menanfaat daripada entri nie...

salam...