HuzairieHusinBlog: NISFU SYABAN -MALAM PENUH BERMAKNA-

Monday, July 26, 2010

NISFU SYABAN -MALAM PENUH BERMAKNA-

Salam dari zairie...

seperti yang kita ketahui beberapa jam saja lagi maka akan tiba lah malam nisfu syaban. 15 syaban tahun hijrah. seperti yang kita ketahu, malam ini adalah merupakan malam yang penting dimana, amalan abik buruk kita akan dibawa naik oleh para malaikat untuk ditukar dengan lebaran amalan yang berlalu setelah setahun berlalu...


persoalan nya.. adakah kita tahu apa itu nisfu syaban???? adakah kita sekadar mengetahui bahawa syaban ini merupakan salah satu bulan dalam kalendar islam? 






nifsu dalam bahasa arab bermaksud setengah. nisfu syaban bererti setengah bulan syaban. malam nisfu syaban adalah malam ke-15 syaban dan siangnya 14hb syaban. Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:


" rasululallah s.a.w  telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri. "


antara fadhilat nisfu syaban ini 
  1. kita digalakkan membaca yasin sebanyak 3 kali
  2. mengadakan qiamullai
  3. berpuasa di siang hari


semasa zairie mencari maklumat berkenaan nisfu syaban ini, zairie tertarik dengan satu blog ini.. dia kata..




" jangan terlalu taksub dengan malam nisfu syaban "



bila sudah baca huraian dia memang ada betul juga... zairie cuba rumuskan apa yang beliau sampaikan di blog nya.....


  1. bacaan yasin yang dibaca tergesa-gesa
  2. doa antara bacaan yasin malam nisfu syaban


baiklah.. kalau korang nak baca dengan lebih lajut, korang leh click disini..


oklah.. semoga hari esok akan membuatkan kita lebih bertaqwa kepada yang maha mencipta... salam dari zairie...



p/s : sharing is caring :D