HuzairieHusinBlog: BAHANA MAIN MERCUN | DIMANA SILAPNYA?

Monday, August 30, 2010

BAHANA MAIN MERCUN | DIMANA SILAPNYA?

Salam dari zairie..


bila musim raya je, tak kesah la sama ada raya puasa ke, raya cina ke, deepavali ke, mercun nie dah macam satu kewajipan dah.. ibarat penyambut sesuatu yang dinantikan... kalau kita fikirkan balik, memang la best bila main mercun nie.. boom sana, boom sini.. bila dah putus jari, putus urat.. mula nak menunding jari antara satu sama lain.. itulah kita... hm..

banyangkan lah.. yang cedera pasal kes main mercun nie bukan calang calang dia nya injured.. paling cikai  pun jari terkena api dari sumbu mercun tu.. tu pun sakit gak tu... mahu nya isap jari nanti... kalau nak lagi hebat pun ada gak... kes mati.. ini memang hebat la dorang nie main.. dorang main perang-perang ke sampai jadi camnie.. huhu..


ok.. kita dalam kampen NO MERCUN..!!!





Bercakap pasal kampen nie, rasanya dah banyak dah kampen yang kerajaan buat.. kampen dalam televison la, radio la.. tapi hasil nya?? rasanya makin tinggi kot.. di mana silapnya?

kalau korang perasan la kan, yang main main mercun nie banyak dikalangan budak budak.. dalam linkungan 4 tahun hingga 12 tahun... kanak kanak ribena lagi la.. huhu... kalau korang perasan jugak la kan, yang ada kes putus jari ke, mati ke pasal main mercun nie pun di kalangan kanak kanak gak... ke memang dah ditetapkan yang meriam buluh untuk orang dewasa dan mercun untuk kanak-kanak..?? hehe

time time raya nie la kes mercun nie famous.. lihat saja lah kat akhbar.. pasti adanya la.. tipu la kalau takda.. kan?? buktinya?? ini buktinya :D





ok.. cuba korang perhatikan gambar di bawah nie?? kesian kan kat adik nie.. dah nak raya injured lak.. nie pasal kes main mercun la nie.. huhu









kesian kat adik yang baju biru tu.. tengok la jari dia.. tu baru skit dik.. bersyukur la tak kena teruk sangat... ok.. adik yang tengah terbaring nie pulak.. hmmm... nampak macam serious.. nie kalau tak kena mercun ketupat, mercun bola... bunga api dah confirm mustahil nya.. hehe.. tak pe la adik.. benda dah nak jadi kan.. pengajaran : lepas nie jangan main mercun lagi.. :D


DIMANA SILAPNYA??

bagi zairie dorang nie cakap cam tak serupa bikin... suruh orang lain jangan buat.. tapi dorang yang buat... misalnya, tengok saja lah kalau sambut merdeka malam nie, pasti nya ada bunga api.. tahun baru tahun ni, pun ada bunga api.. ke ada mercun tertentu boleh main... 


korang tengok la gambar di bawah.. meriahkan??




bunga api dia memang la.. terpesona aku melihatnya.. ahaks.. tapi, pernahkah krang terfikir, cam na kalau percikan bunga api tu terkena kat korang..?? korang nak saman sapa??? saman kerajaan?? kerajaan pun approve benda nie.. saman la pengedar mercun.. sapa suruh dorang edar mercun.. kalau dorang tak edar mercun tak da nya mercun nie ada kat pasaran.. hehe....




ok lah.. tak perlu la main mercun ke, bunga api.. mercun pop pop tu pun tak payah main.. hehe... kan membuang duit namanya tu.. menabung kan lebih baik.. hihihi...

assalamualaikum

0 orang gemar komen entry aku:

Post a Comment

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)