HuzairieHusinBlog: DIMANAKAH SEMANGAT KEMERDEKAAN KITA?

Sunday, August 29, 2010

DIMANAKAH SEMANGAT KEMERDEKAAN KITA?

Salam dari zairie..


firstly aku nak tanya, apa maksud atau erti kemerdekaan pada diri korang?? merdeka sebab dah habis exam??? kalau ikut orang orang lama, kira otai la.. dorang kata merdeka ni bebas daripada penjajah... ya... memang la kalau dari segi zahirnya, memang kita bebas daripada penjajah.. kalau dari  segi batin nya pulak camna??? bagi aku, kita memang belum 100 % merdeka... banyak dah orang barat nie dah jajah kita... yang paling berkesan dorang dah jajah minda kita...


ok.. cukup aku merepek kat situ... nie aku nak kongsi dengan korang semua pasal semangat kemerdekaan... bagi aku, dah nak dekat 31 ogos. cam tak apa apa je berlaku.. senang cerita tak rasa la semangat kemerdekaan tu..  kadang kadang terfikir juga... kenapa ye jadi camni??? salah cikgu cikgu yang mengajar sejarah kot time sekolah dulu.. mana tak nya, time sejarah je mata dah tutup... dah menguap... aku rasa, dalam banyak banyak subjek, sejarah la paling lena kalau aku tidu.. hehe....


ok... cuba korang perhatikan gambar ni betul betul... apa yang korang fikirkan..???










apa yang aku dapat rumuskan, brother lori tu jer yang semangat kibarkan bendera malaysia.. kereta lain memang susah la nak jumpa... boleh bilang dengan jari... persoalannya, mahal sangat ke bendera malaysia nie...?? ke dorang tunggu dapat bendera percuma.. =)



ok.. cuba korang perhatikan gambar nie pulak.. cuba korang kira, berapa banyak kah bilangan kereta yang pasang jalur gemilang kat kereta dorang nie???






tak da kan?? aku tak nampak langsung.. yang ada pun kat tiang tu ha... tu pun satu.. mungkin belum 13 ogos lagi kot...


ok ok.. cuba korang perhatikan kedua dua gambar nie pulak... apa yang krang fikirkan???








kalau korang tanya aku apa yang aku fikirkan dan nampak... KOSONG.... korang tengok je la kat tiang tiang tu.. ada nampak bendera malaysia tak??? untuk pengetahuan korang, gambar nie aku ambil pada 27hb ogos 2010 di KUALA LUMPUR..!! 

kuala lumpur beb! ibu negara malaysia... tapi kenapa cam kosong je KL nie.. takda pun bendera.. bagi aku, KL nie la patot paling meriah sekali sambut kemerdekaan... bukan la apa pun.. cuma kecewa sikit la... kalau korang bilang dengan jari pun, tinggal bape hari je lagi nak sambut kemerdekaan kan???  


hm... apa apa pun... jangan lah sampai camni.. sampai tak kesah..  ok la... untuk pengetahuan korang, tema merdeka pada tahun nie..



"1 MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI"


Harap harap betul la menjana transformasi.. jangan indah khabar dari rupa...


assalamualaikum..