HuzairieHusinBlog: MOTIVASI DIRI | RAHSIA PERMAINAN BOLING

Saturday, September 25, 2010

MOTIVASI DIRI | RAHSIA PERMAINAN BOLING

Salam dari zairie..


korang mesti tertanya tanya kan.. main boling pun ada rahsia jugak ker?? sebenarnya ada... mungkin kita tak sedar.. atau kita malas nak sedar.. atau kita memang tak nak sedar.. baiklah.. sebenarnya entry zairie nie zairie nak buat sikit motivasi.. motivasi untuk diri zairie dan juga anda semua... sama samalah kita share ok.. :)

boling nie antara permainan yang paling aku suka.. sebab apa? sebab sukan boling nie main dalam air cond.. tak kena panas.. al-maklum la.. jaga kulit.. hehe..  dalam sebulan tu mesti aku akan main boling.. tak kesah la sebulan sekali pun.. sementara aku kat ipoh buat masa nie, aku selalu main ngan member khamcing aku.. Zack.. kalau kat KL pulak.. aku selalu main dengan famili aku.. yang paling hebat papa aku la.. aku sekadar memenuhi syarat je kalau main.. underdog.. hehe....


kadang kadang kita nampak jer main boling nie senang.. baling je bola boling tu kat atas lane.. mana dia nak pergi lantak la.. ke longkang ke.. ke pin ke.. janji baling.. betul tak?? hehe... dont worry.. aku dulu pun macam tu jugak.. main main... sekali kena tiaw dengan sifu aku.. siapa lagi sifu aku kalau bukan papa aku... cara dia mengajar memang best la... terbaik.. hahaha... 

ok.. cukup mukadimah aku..  korang percaya tak.. setiap sesuatu tu mesti ada rahsia kan..?? kejadian langit dan bumi pun ada rahsia nya.. begitu juga dengan sukan boling nie.. pun ada rahsia jugak...  tapi rahsia mana boleh bagi tahu kan??? tapi yang nie, zairie buat khas punya.. untuk korang... zairie nak bocorkan rahsia permainan boling nie... haha.. 

Rahsia Permainan Boling..

RAHSIA 1 (FOKUS)

Apa yang kita lakukan harus ada fokus.... tanpa fokus kita tidak akan dapat mencapai sesuatu tu dengan jayanya... ok.. contohnya semasa kita nak baling bola boling tu, mesti kita mata kita fokus dekat pin tu kan?? sebab apa korang pandang pin tu??? sebab mana tahu boleh strike ke... tak strike pun pin tu jatuh banyak.. kira ok la... kira nya korang fokus la time nak baling bola tu.. tu yang leh pin tu jatuh... dapat tak...?? ok lah... contoh paling senang.. benda nie pun semua akan lalui.. pasti... masa belahar dulu dulu or sekarang, time lecturer/cikgu mengajar kat depan korang beri perhatian tak??? kalau korang beri perhatian, pasti apa yang cikgu tu nak sampai kan, pasti korang akan dapat... tak percaya cubalah... :)

Fokus penting dalam apa jua kita lakukan

RAHSIA  KE-2 (RIADAH)

Kalau cakap je pasal riadah.. cuba kita tengok diri kita jap.. dalam sebulan berapa kali kita pergi jogging.. berapa kali kita pergi gym..?? berapa kali kita keluar kan peluh selain peluh naik turun tangga office/rumah korang..??? zairie rasa ada la dalam 0 kali.. banyak kan?? hahaha... mana ada masa nak buat semua tu.. manyak sibuk woooo..... lagi mahu pergi buat itu suma... haiiiyaaaa..... ha...... so... ini lah rahsia permainan boling nie... sebenarnya mana yang masih tak tahu lagi.. boling nie pun sukan jugak ye... bila sebut sukan ia mesti berkait rapat dengan riadah.. dalam islam kan riadah digalakkan... untuk menjadi kan badan kita sihat dan cergas... tak da la lembik semacam je... kan?? hehe... ok... kita dah la jarang riadah... bila kita pergi shopping dekat shpping complex yang besar besar selalu nya mesti ada pusat boling kan..??? so, dengan pakai seluar jean dan baju kemeja disertakan dengan tie yang merah menyala pun boleh bermain sukan boling nie... tak salah... cuma pelik sikit la.. hahaha... so, secara tak langsung korang dah melakukan perkara yang digalakkan dalam islam.. iaitu riadah.. taniah kepada anda... :)


RAHSIA KE-3 (BELAJAR)

belajar sesuatu benda yang baru tu akan menjadi akan ia sesuatu pengalaman yang berharga... 
aku tengok majoriti yang datang main boling semua dikata kan boleh main.. termasuk lah aku.. kira bola tu kena la 2 3 kali pin.. hehe... tapi bila kita belajar sesuatu yang baru nie, kita jangan takot untuk gagal.. malah kita mesti berani untuk gagal.. orang yang berjaya pasti pernah gagal... nak belajar sesuatu yang baru seperti main boling nie, kita kena berani untuk gagal... kalau selalu baling bola tu masuk longkang, tak perlu la rasa down.. rasa putus asa ke... kita perlu buang perasaan tu jauh jauh... katakan pada hati kita.. "takpa.. aku akan cuba lagi... kali ini lebih baik dari tadi.."
kalau nak cerita pasal cara balingan bola boling nie, memang banyak.. aku sendiri pun tak terbelajarnya.. tapi apa yang aku tahu, ada orang baling bola boling dengan buat bola hook, spin, straiht ball or cross...  cara aku baling.. entah la.. haha.... tak kesah la.. yang penting kita belajar... kan   :)


RAHSIA KE-4 (HORMAT MENGHORMATI)

main boling pun kena hormat ke??? pada yang maish tak tahu lagi, zairie nak bagi tahu dalam permainan boling pun kita kena hormat.. hormat kat siapa??? hormat kepada meraka yang main boling nie la... ok.. kenapa aku cakap macam nie? bayangkan turn korang nak baling.. kebetulan brother/awek sebelah korang tu nak baling jugak... lebih baik bagi dia baling dulu.. tak salah pun nak baling sama sama.. tapi cuba bayangkan macam mana bila korang sama sama baling tu salah seorang daripada korang hilang keseimbangan lalu terlanggar dia??? dah la langgar.. jatuh atas dia pulak kan... perrrgghhh... memang la jadi tumpuan.. hahaha.. sebab tu seorang kena mengalah.. sebab aku dah selalu kena marah dah ngan sifu aku sebab time orang sebelah nak baling, time tu jugak aku nak baling.. sedey wooo... huhu






sebenarnya banyak lagi rahsia dia... slow slow.. ilmu baik bagi sikit sikit.. kalau bagi semua nanti boleh jadi benda lain.. biar step by step.. kan...??? hehe... so, aku harap lepas nie makin kerap la anda bermain boling.. hehe...



p/s : bila la aku dapat lawan boling dengan awek aku nie.. dia asyik tak nak je... hebat woo awek aku main boling.. ada sesiapa nak try main boling dengan dia?? hehe






0 orang gemar komen entry aku:

Post a Comment

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)