HuzairieHusinBlog: Apa Itu Kawan? Apa Itu Sahabat? | 5 Tips Memilih Sahabat

Sunday, November 14, 2010

Apa Itu Kawan? Apa Itu Sahabat? | 5 Tips Memilih Sahabat

Salam dari zairie..

selalu nyer zairie bagi tips pasal cinta je kan...? kali nie zairie nak kongsi dengan korang semua bagaimana nak memilih sahabat kita... yang nie bukan zairie reka ye.. nie tips dari PAKARHOWTO.. Kredit kat dia.. hehe...



bagi zairie kawan dan sahabat merupakan satu definisi yang berbeza.. yang nie just definisi zairie sendiri la apa itu erti sahabat dan apa itu erti kawan.. kalau nak lebih tepat, try search kat google.. hehe

apa itu kawan..?

kawan.... kawan adalah kenalan kita yang hanya boleh senang dengan kita.. senang cerita waktu senang je dia ada... waktu susah... hampeh.. hehe

apa itu sahabat..?

sahabat... sahabat adalah kenalan kita juga.. sama seperti kawan.. apa yang membezakan dua perkataan ini adalah, sahabat adalah kawan yang waktu senang dan waktu susah kita, dia sentiasa ada dengan kita.. sedia menghulurkan tangannya untuk kita terus bangun...

ok.. 5 tips bagaimana hendak memilih sahabat..

pesanan al-qammah (seorang sahabat rasulullah s.a.w) kepada anaknya.

1. pilihlah sahabat yang akan melindungi sahabatnya..dia adalah hiasan diri kita.. jika kita ada kekurangan, dia sedia mencukupinya.

2. pilihlah seorang sahabat yang apabila enkau menhulurkan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu,dia suka menerima dengan rasa terharu. jika ia melihat kebaikkan yang ada pada diri mu, ia suka menyebut nyebutnya...

3. pilihlah seorang sahabat yang apabila enkau menhulurkan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu,dia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna. dan jika ia mengetahui keburukkan diri mu, ia suka menutupi nya dari orang lain mengetahuinya.

4. pilihlah sahabat yang jika engkau meminta bantuan daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapa mu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankan mu serta menghiburkan mu.

5. pilih lah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya sahaja. jikalau engkau mengemukan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakan nya, dan jika engkau berselisih faham dengan nya, dia suka mengalah untuk kepetinganmu.

bagi zairie, kalau kita hendak mencari atau mendapatkan sahabat yang baik, kita perlulah telebih dahulu menjadi sahabat yang baik kepada diri dia..

so, tanya lah diri dan hati korang.. adakah diri korang sekarang boleh dianggap sebagai seorang sahabat yang baik...?? fikirkan lah..

assalamualaikum..


0 orang gemar komen entry aku:

Post a Comment

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)