HuzairieHusinBlog: Hidup Mesti Berani Menerima Segala Cabaran

Wednesday, January 5, 2011

Hidup Mesti Berani Menerima Segala Cabaran

hm.. dah lama jugak ye zairie tak buat entry motivated nie... rasa gian pulak.. dan kali ni zairie nak memotivasi kan diri zairie sendiri dan korang semua pembaca setia blog nie.. 

"Hidup Mesti Berani Menerima Segala Cabaran"

kalau kita kaji sedalam nya memang mendalam maksud tu.. apa itu hidup, apa itu berani dan apa itu cabaran.. semua nya membawa maksud yang sangat mendalam dan bermakna.. okeh.. satu soalan.. kenapa kita perlu menerima segala cabaran...?? bukan kah cabaran itu kadang kadang akan menjerat diri kita..?? memerangkap diri kita..??? 



kata kata semagat dari i luv islam.. JANGAN GENTAR.....

Hidup nie penuh dengan liku liku halangan dan cabaran..  kalau kita berjaya menghadapi semua rintangan tu, kita akan mendapat satu kepuasan yang tak terhingga... satu kepuasan yang susah nak di gambarkan dengan kata kata... hanya hati dan jiwa bisa memahami...

zairie tahu, nak menerima cabarang nie bukan lah satu perkara yang senang.. banyak benda yang akan membuat kan kita terfikir.. antaranya..

'boleh kah aku aku ambek cabaran nie...?? takot tak boleh buat je...'

'ish.. susah cabaran nie.. malas aku nak pikir..'



lebih kurang macam tu la.. zairie kalau ada cabaran yang mendatang pun zairie akan fikir macam tu.. kita tanya diri kita.. muhasabah diri... dari situ kita boleh tahu kekuatan diri kita tahap mana... adakah kita terus mengambil keputusan untuk meneriman cabaran itu...?? atau kita menolak nya....? atau kita berfikir kesan nya...? tepuk dada tanya selera....


Kesan

setiap apa yang kita ambil, pasti ada kesan atau risiko yang akan kita terima.. jadi, kita kena lah sentiasa bersedia... bersedia dalam menghadapi segala kemungkinan.... okeh.. jom kita gambar kan dalam bentuk situasi.. mungkin korang boleh imagine sikit.. =)


situasi 1 : mahu mengorat awek

perghhh... gua dah lama usya awek nie... melentik.... melentik bulu mata dia... kalau gua dapat.... pergghhh... tapi kompem.. kompem gua tak dapat punya.... nak dekat pun gua dan sogan.. ni pulak nak ajak menyembang... susah beb macam nie.. boleh kena kebas nie....

so, punya gua fikir sedalam nya, gua ambek nie sebagai satu cabaran dalam hidup gua nie... gua tetap nak mengayat awek nie.. lantak la kena reject ke, kena pelempang ke, kena fying kick ke... gua tak kesah... yang penting... gua nak sahut cabaran ini untuk diri gua sendiri...


CREDIT PICTURE

one day.. gua nampak dia pergi library.. sorang sorang.. selalu ngan member dia... hari nie dia sorang pulak.. memang ada change la gua nak mengayat dia nie.... gau hampiri diri dia.. semakin gua dekat dengan dia, semakin kuat jantung gua berdenyum.. lagi dekat lagi kuat... 

dalam gementar gementar yang di cover nie, gua tanya kat dia.. tak kan muka hansem cakap ngan awek gementar kot.. apa barang...

'ehem ehem... hye.. seorang je...?? selalu nampak dengan kawan... mana diorang..'


'apahal mamat nie... tiba tiba je... kenal pun tak...' .. bisik awek tu dalam hati...


aisey.. orang tanya dia boleh bantai blah pulak.. ingat aku cakap dengan tembok besar cina hape..??? tapi tak apa... gua try lagi....

'awak... erm... ok... sorry la kalau saya terus sapa awak macam nie... saya rasa baik saya terus terang dengan awak... 
erm... boleh tak kalau saya nak berkawan dengan awak...? itu pun atas kesudian yang awak berikan....? lagi pun, saya tengok awak nie seorang yang periang.. sebab tu saya nak berkawan dengan awak... hehe' 


pergghhh... ayat power nie.. mana ntah datang ayat nie... haha...

'hehe.. awak nie.. ayat jiwang je.. boleh.. tak salah kan kawan.. lagi pun saya suka orang yang berterus terang.. kenapa perlu berselindung.. kan...'


cerita seterusnya korang sambung la sendiri mengikut kretiviti korang... hehe..


CREDIT PICTURE



Kesimpulan

okeh.. apa kesimpulan yang korang dapat simpulkan mengenai jalan cerita zairie tadi...??? apa yang zairie dapat simpulkan, hidup mesti berani menerima cabaran.. tak kesah la cabaran tu datang dari kita sendiri atau orang lain yang mencabar kita...

pernah dengar tak pepatah melayu 'kalau tidak dipecahkan ruyung mana kan dapat sagunya..' sama lah.. kalau kita sendiri takot menerima segala cabaran, macam mana kita nak tahu sama ada kita boleh lakukan atau pun tidak... zairie percaya.. semakin banyak cabaran yang datang kepada kita, semakin matang cara pemikiran kita... tak percaya..???

okeh la.... 


...anda buat anda dapat...


assalamualaikum...

3 orang gemar komen entry aku:

  1. kalau takut mencuba camane nak melangkah maju ke hadapan..

    makanya... hidup mesti berani terima cabaran!!! yeaahhhh!! opss.. over excited plak.. hehehe

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)