HuzairieHusinBlog: Kenali Blogger Purple Vanilla

Monday, January 31, 2011

Kenali Blogger Purple Vanilla

alhamdulillah.. makin ramai ye saya tengok blogger baru muncil.. ini satu pentanda yang baik nie... kesimpulannya, blogger nie memang tidak akan pupus la.. sentiasa ada kesinambungannya... kan..?

seorang lagi blogger baru yang telah aktif berblog lebih kurang 4 bulan yang lalu... Blogger Purple Vanilla... pernah pergi tak blog dia??? memang meriah... =)


purple vanilla... rasa nyer mesti ada maksud yang tersembunyi di sebalik nama tu.. hanya tuan blog tu je tahu apa maksud nyer.. maybe nanti tuan blog tu leh wat entry khas mengenai blog dia.. hehe..


okeh.. sebelum tu saya buat segmen nie bukan la review blog.. sebab saya pun tak ada lesen nak review2 nie.. berblog pun baru setahun jagung macam korang semua jugak.. tapi apa yang leh saya katakan, cuma pendapat saya mengenai blog korang la.. orang tua2 pernah kata.. "kita tak boleh menilai diri kita melainkan orang lain yang menilai diri kita.." dan yang baik kita jadikan teladan...kan..?? =)

ok.. so, nie cuma pandangan dan pendapat saya mengenai blog mis purple vanilla kita nie.. everything semua dah ok dah.. cuma ada certain part kena take note sikit..

1. header
- header merupakan satu elemen penting jugak ye kat blog.. kalau mis purple tengok dan blogwalking semua blog ada meletakkan header.. pelbagai corak dan gaya.. ada gambar macam nie... ada jugak gambar macam tu.. saya rasa untuk memeriahkan lagi blog mis purple, mis purple boleh la buat satu header.. tak perlu buat yang susah susah.. yang simple pun dah ok dah.. maybe awak boleh guna perisian adobe photoshop atau photo scape..

2. Tulisan.
-ok... nie elemen paling penting dalam satu blog tu.. hampir 97% pembaca akan membaca entry kita.. so apa yang zairie tengok ada certain part kena betulkan sikit..
  • saiz font : saiz font dah ok dah.. mudah nampak dan baca..(tapi kat blog saya kalau tulisan kecik, kecik sangat.. besar, besar sangat.. adoi... hehehe)
  • alignment :alignment nie kira macam kedudukan tulisan nie la.. kalau kat new post tu, dia kat sebelah numbering tu.. boleh la tengok nanti.. untuk blog miz purple, saya tengok awak guna alignment center la... nampak macam berterabur sikit.. pandangan saya, better awak guna alignment justify.. awak nyer tulisan nanti akan nampak lebih teratur dan kemas... dan memudahkan pembaca mengfollow awak nye gaya penulisan..
  • warna tulisan : warna tulisan merupakan salah satu faktor membuat kan pembaca nak baca blog kita jugak ye.. apa yang zairie tahu, kebanyakkan blogger hanya guna 1 warna je pada tulisan diorang.. tak warna putih, warna hitam... untuk blog mis purple, saya tengok ada pelbagai warna.. meriah u.. hehe.. pandangan saya, better awak guna 1 warna je.. tak perlu berwarna warni.. kalau awak nak tahu, yang nie jugak merupakan tips mendapatkan traffic yang tinggi jugak ye.. hehe..
yang lain semua ok... tiada masalah apa apa.. dari segi loading memang ok... 



selamat berblog ye.. =)

3 orang gemar komen entry aku:

  1. waahhhh..... zairie review blog ila... hehehe..
    psl header 2 nt ila wat yg bwu, sb... ila xda photoscape lg.. niyh lappy bwu.. huhuhu.. lappy lme yg ad sume 2.. ermm... psl tulisn 2, nt ila btolkn.. hehehe.. tengs zairie sb bg komen yg mmbina.. tengs a lot ! ila cube perbaiki diri nt.. dri smsa ke smsa.. ;))

    ReplyDelete
  2. eh, nak sibuk juga la. walaupun baru knal purple vanilla tapi terima kasih ya mr zairie. selain anda promote blog beliau, anda juga tolong memberi rangsangan untuk berblog dengan lebih baik :)

    ReplyDelete
  3. ila dh bwt bawu.. amacam?? oke x??

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)