HuzairieHusinBlog: Customers Always Right : Penjual Handphone yang Tidak Mesra Pengguna Langsung!

Sunday, February 6, 2011

Customers Always Right : Penjual Handphone yang Tidak Mesra Pengguna Langsung!

salam 1 malaysia.. entry nie saya nak berkongsi dengan anda semua apa yang terjadi petang tadi sewaktu saya pergi ke kajang.. kebetulan semua nie berlaku ketika saya survey @ tengok tengok handphone...

nak dipendekkan cerita nie, saya singgah ke satu kedai handphone nie.. memang ramai orang.. maybe disitu service dia baik sikit... tapi....... tidak seperti apa yang saya fikirkan... meleset.... 

ok.. masa saya sedang tengok handphone tadi datang seorang makcik nie.. tak pasti umur dia dalam berapa.. maybe dalam 40 an macam tu.. dari perbualan makcik tu saya pasti dia bukan orang malaysia.. dari slank dia, dia seorang warga indonesia.. maybe... 

apa yang saya tahu, makcik tu memang nak beli handphone.. sebab dia asyik dok tanya harga setiap handphone tu.. tak pe la... say pun buat bodoh je la.. biasa la tu kalau customers nak beli mesti tanya harga dulu.. betul tak...?? saya tak tahu kat mana puncanya tiba tiba orang kedai hanset tu melenting... dah macam maki hamun dah saya dengar... kesian pulak saya tengok...

tapi yang pelik tu nyer makcik tu relax je.. tak meleting pulak.. tapi apa yang saya dengar orang kedai tu lebih kurang macam nie la...

"u ingat nie pasar malam ke??? kalau u nak murah u pergi kedai lain lah!"

sebenarnya ada lagi perkataan yang kesat yang saya dengar dari orang kedai tu.. tak perlu lah saya tulis di blog nie.. takot terfitnah pulak... tapi apa yang saya nak kongsikan dekat sini cuma cara kita serve customers...

then, saya terfikir.... macam nie ke diorang serve customers...??? diorang perlu ingat yang sesebuah kedai tu maju pun sebab customers... bayangkan macam mana kalau tak ada customers....? boleh maju ker??? 

diorang perlu ingat.. customers always right...! kalau saya di tempat makcik tu memang saya dah hentam dah orang kedai tu.. suka suka dia je tenking tenking customers... kalau saya memang dah pergi tribunal... report... biar dia tahu kuasa pengguna...

bagi saya tak perlu lah buat macam tu kepada customers.. bahaya nanti... 

kalau anda semua nak mengadu ke apa ke boleh la report kat tribunal malaysia.. Klik sini..

10 orang gemar komen entry aku:

  1. kedai cina ek? hurm..kadang-kadang ak kalau pi check/survey hp..ak xmo tanya...tanya banyak2 bukannya diorang layan tp tengok org gak..huhuh..kesian makcik tue..kalau ak?? kalau ak sabar je..hahaa..

    ReplyDelete
  2. zyash : itu la.. kesian jugak tengok makcik tu....

    amir izzat : yup.. kedai cina... tak patot jugak dia buat macam tu... setahu aku orang cina lah paling pandai berbisnes.. contoh.. david teo.. =)

    ReplyDelete
  3. itu betul tu . suppose dorang la baik3 kan . sebab customer yang menjana kewangan harian dorang . sekaligus memajukan bisnes dorang ~

    ReplyDelete
  4. cikgu isza : makcik tu beli jugak.. kalau sy memang dah tak beli dah.. hehe

    ReplyDelete
  5. Salam...

    Kesian kat makcin tu kan....

    Tutorial Sitemap dah publish...
    Cara Pasang Sitemap | Teratak Usang

    ReplyDelete
  6. mak cik tu patut pergi dgn anak dia.
    kalau x, jadi cam ni laa..
    kalau i laa, dah pangkah r kedai tu..

    ReplyDelete
  7. bagus tahap kesabaran makcik tu....kalau aku dah lama tokey tu kena basuh..

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)