HuzairieHusinBlog: Ibu bapa tak adil berikan kasih sayang pada anak

Tuesday, March 8, 2011

Ibu bapa tak adil berikan kasih sayang pada anak

salam satu keluarga....(huh! mentang mentang la wat citer pasal famili.. hehe)

keluarga.. boleh kat kita semua mempunyai keluarga... dan aku percaya kita pasti akan mempunyai keluarga.. yakni lepas berkhawin nanti... erm.. aku tertarik dengan satu dialog member opis aku... 

"perbezaan kasih sayang antara anak.."

aku tertanya tanya jugak la... wujudkah perbezaan ibu dalam institusi kekeluargaan masa kini atau masa lepas...??? masih wujudkan ketidak adilan dalam memberikan kasih sayang kepada anak yang dianugerakan oleh yang maha esa kepada mereka...???



[Gambar : suka tengok keluarga ultraman nie.. walaupun diorang nie keluarga besar, kasih sayang diorang tetap tak belah bagi... yang tanduk panjang tu mak dia kot.. hehe]


pendapat korang macam mana...?? benarkan perkara macam nie wujud...??? aku tak pasti... personally bagi aku perkara nie memang wujud... terdapat diskriminasi kasih sayang yang diberikan... 

aku anak sulung... dan aku mempunyai adik adik dibawah aku... selama hampir 22 tahun aku hidup ini yang boleh aku huraikan bila menjadi anak sulung nie...


KASIH SAYANG

maybe point nie ada kaitan.. apa yang aku lihat anak sulung nie macam kurang sikit kasih sayang dari parent diorang.. apatah lagi perhatian.. apa yang aku rasa, perhatian masa diberikan masa kau time kecik je.. tambah pulak kau dah ada adik baru.. mesti parent kau akan mengurangkan peratus kasih sayang tu pada kau... 

BERDIKARI

Besday aku bulan nie.. maka makin tua la aku... berapa hari bulan..? entah la.. hehe.. pendapat aku, aku rasa aku dah mula betul betul belajar berdikari masa aku abes form 5.. lepas abes sekolah, aku kerja.. mencari duit... baru aku tahu, bukan mudah sebenarnya mencari duit.. penat... tension... baru aku faham bagaimana ayah aku susahnya mencari duit.. sebab tu aku jarang paw parent aku duit.. aku suka usaha sendiri.. pakai duit sendiri... bukan kah itu akan mendatangkan kepuasan kepada kita...??

aku mula mula ambek lesen kereta.. aku tak ingat berapa.. tapi adala dalam RM700++.. duit lesen tu, aku pakai duit aku sendiri.. tak mintak dari bapak aku k.. tu duit gaji pertama aku.. aku ambek lesen.. malu la beb dah habes sekolah tak ada lesen.. hehe...  

masa belajar dulu pun boleh kata 90% semua aku yang uruskan.. baik dari segi yuran, pendaftaran, buku, ah! semua la.. 


IKON

bapak aku selalu cakap kat aku... 

"anak sulung kena jadi ikon @ teladan yang baik kepada adik adik.."

okeh! habis yang anak sulung nie nak jadikan ikon kepada siapa..?? ada cadangan...?? 

sebab tu aku selalu lakukan yang terbaik dalam hidup aku.. prinsip hidup aku,"tiada yang mustahil dalam hidup ini jika kita usaha..."
aku tak nak adik adik aku hanyut dibuai kemewahan yang diberikan oleh parent aku.. aku tahu, anak bongsu terutamanya nak apa mintak je.. kompem dapat... aku tak pernah nampak/ dengar lagi la anak bongsu tak dapat apa apa bila mintak.. mustahil!

aku suka beli barang dengan duit aku sendiri.. hasil usaha aku sendiri.. sebab aku...?? kepuasan..! itu yang boleh aku katakan.. bagi aku memang rasa lain bila kita beli sesuatu dengan duit kita sendiri.. titik peluh kita sendiri.. pasti kita akan menjaganya sebaik mungkin.. tak caya...? cubalah...










fuh! luahan hati diwaktu malam lak.. hehe... 


4 orang gemar komen entry aku:

  1. zairie,
    akak pun anak sulung dan dulu pun akak pk macam zairie,
    bila dah ada anak baru akak tahu sebenarnya jadi anak sulunglah yang paling beruntung..
    sayangnya memang lebih walaupun tak tunjuk..

    dek nak kerana anak sulung jadi ikonlah maka anak sulung akan dapat macam untuk masa depannya (cth: pendidikan),

    umur ibu yang masih muda semasa lahirkan anak sulung pula menjadikan ibu rajin masak makanan kegemaran kita..

    anak sulung pula selalu dapat benda baru yang seterusnya diwarisi kepada adik2nya..

    berdikari itu memang penting untuk dididik pada anak sulung kerana anak sulung harapan ibubapa untuk jaga adik-adiknya..

    pendek kata akak rasa bertuah jadi anak sulung dan kini akak tahu sebenarnya mak abah akak tak pernah membezakan anak-anaknya..

    anak2 jer yang selalu terasa..

    sebagai guru pula mmg banyak akak jumpa kes yang begini.. bukan murid itu sahaja yang bercerita tapi ibubapa itu sendiri.. anak saya yang putih ni lagi pandai la.. yang hitam ni.. nakallah.. warna kulit pun nak jadi isu..

    ReplyDelete
  2. sambung..
    bila pula yang bertanduk tu emaknya? <-- ultraman..
    heheh.. :D

    ReplyDelete
  3. fara ta setuju.. huhuh..

    fara anak ketiga.. pun menjadi ikon pada adik2..

    aii always see my sista as anak sulung got everthing taht she want..
    bila buat salah pun my mamy tak marah.. aii tak pernah nampak dia kena marah ngan mamy aii..
    dady?? pernah la aii dengar dia merungut sekali.. tapi belakang my sist al bukan depan2..

    as anak sulung jugak... kitaorang selalu disuruh mencontohi dia.. fara tahu berat jadi anak sulung since semua nya harus dicontrol yerlah nak jadi teladan yang baik pada adik2.. but sometime.. kita lak y terpegun..s ebab adakalanya aii arsa apa yang my sist buat tu salah.. like kekadang keluar malam.. tapi my mamy ta pernah marah pun.. since dia anak sulung.. dia tahu apa y dia buat right(t_T) tapi tulah ta dinafikan ada pro and kontra bila jadi anak sulung nih.. so dengan bangganya daya cakap ..s aya bangga menjadi anak ektiga.. teehee~~;p

    ReplyDelete
  4. hai salam kenalan..hehe... betul ape yang awak ckp tuh... pelik tau.. anak sulung saya ape yang dia nak semua dapat daripada saya dan suami tapi heran la dia asyik mengadu kat opah & atuk dia yang saya ni asyik.. asyik adik aje yang dapat walhal ape yang dia nak saya dah usahakan yang terbaik... tapi ntah la... anak pertama ni mungkin perasaan dia sensetif sangat kot.. hehhe

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)