HuzairieHusinBlog: Motivasi Diri : Kerja kita melambangkan diri kita

Friday, March 4, 2011

Motivasi Diri : Kerja kita melambangkan diri kita

aku suka denga tajuk post aku kali nie... "kerja kita melambangkan diri kita..."

kerja yang aku maksud kan tu tak kesah la kerja apa pun yang korang lakukan.. sama ada kerja sekolah ke, kerja rumah ke, assigment yang  menimbun tahap bukuit ke mahupun kerja di pejabat.. semua nya melambangkan diri kita..




aku faham.. aku pernah menjadi seorang pelajar.. boleh kata setiap hari dah kompem kompem cikgu/lecture aku bagi kerja punya.. hobi aku memang suka mengumpul kerja yang cikgu cikgu aku bagi nie... tapi nak buat macam mana.. takot kena rotan punya pasal terpaksa la buat.. walaupun cincai... huhu..

aku paling tak suka bila buat kerja last last minit nie.. tension aku.. aku tahu punya, kalau buat kerja last minit nie bukan nak berapa ikhlas sangat buat.. okjektif : asalkan settle kerja aku...... betul tak...? bagi aku kalau kerja last minit nie hasil yang kita dapat dah pasti tidak memuaskan... betul tak...? kepuasan dalam membuat sesuatu perkara tu tak dapat... 

member aku pernah cakap....

" kerja kau melambangkan siapa diri kau sebenarnya..."




bagi aku betul jugak apa yang dia kata...  cuba la kita sendiri bayangkan, macam mana kalau kita buat kerja yang tidak memuaskan... okeh.. contohnya korang buat pondok.. bagi aku kalau buat pondok nie dah kompem kena cantik punya.. hasil kerja mesti lah memuaskan hati kita... baru la orang akan cakap...

"wah mat! lawa pondok kau buat nie.. cantik.. kemas... suka la aku tengok...."

see.... korang nampak kan...??? orang boleh nilai apa yang kita buat...



okeh... macam mana kalau sebaliknya pulak....

"mat! apa kau buat nie...? dah macam kandang tenuk dah aku buat... eee ko nie.. dari kau buang masa buat kerja macam nie baik kau pi tolong bapak kau tu jual tempe.. lagi bagus.."

hm.... nampak kan perbezaannya...?? 



senang macam nie la... aku ingat kan diri aku dan korang semua...

"kita tak boleh menilai diri kita, melainkan orang lain yang menilai diri kita"



Fikir-fikirkan dan selamat beramal..=)

2 orang gemar komen entry aku:

  1. pape yg kite wat mesti ikhlas kan zaire?

    ReplyDelete
  2. tapi jgn terima bulat2 penilaian org sampai kita rasa down sgt2 okey

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)