HuzairieHusinBlog: Tips Belajar SEO 2011 | Maksud Breadcrumb Dan Cara Memasang Breadcrumb Di Blog/Blogspot -Bahagian 3

Wednesday, March 16, 2011

Tips Belajar SEO 2011 | Maksud Breadcrumb Dan Cara Memasang Breadcrumb Di Blog/Blogspot -Bahagian 3

terima kasih kepada blogger yang sudi baca and komen pada entry bahagian pertama aku. [klik sini]. harap apa yang aku cuba kongsikan pada entry lepas korang dapat praktikkan.. kena ingat.. tak semestinya percubaan pertama kita tu berjaya.. tapi percubaan pertama itu dapat menyakinkan kita apa yang telah kita lakukan..

untuk bahagian 3 nie, aku nak share dengan korang cara memansang breadcrumb. aku rasa ramai dah tahu apa itu breadcrumb dan apa fungsi dia pada blog. ok lah.. aku terangkan secara ringkas.. breadcrumb merupakan satu salah satu dari blog navigasi atau site navigation yang perlu ada pada sesebuah blog.

contohnya :

Home >> Tips Blogging >> Cara buat blog.


pada pandangan aku, breadcrumb nie amat membantu dalam permainan SEO nie.. breadcrumb merupakan satu baris link yang biasa nya berada di atas atau ke bawah entry (biasanya pada atas) yang membolehkan visitor kita terutamanya    
untuk mereka cepat membuat navigation atau ke link\label yang lain. selalunya link yang paling banyak entry (umum) berada di paling kiri dan yang khusus berada di paling kanan..

contoh.



cara memasang breadcrumb :

1. blogger > design > edit HTML (save template terlebih dahulu)
2. klik pada kotak expand.......
3. tekan F3 & cari kod ini <b:if cond='data:post.title'>
4. copy kod di bawah ini dan pastekan di bawah atau selepas code <b:if cond='data:post.title'> (rujuk langkah 3)

<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>
<a href='http://urlblog.blogspot.com/'>Home</a> &#187;
<b:if cond='data:post.labels'>
<b:loop values='data:post.labels' var='label'>
<a expr:href='data:label.url' rel='tag'><data:label.name/></a>
<b:if cond='data:label.isLast != "true"'>,</b:if>
</b:loop>
&#187;
</b:if>
<data:post.title/>
</b:if>

5. gantikan tulisan warna merah tu dengan url blog korang.
6. preview.. tiada error save..


harap korang faham la yer.. kalau masih tak faham boleh tinggalkan kat komen.. mana yang aku boleh tolong aku tolong la yer... =)



p/s: tunggu untuk tips belajar SEO untuk bahagian ke-4 pulak ye.. maybe lambat sikit.. pelan pelan kayuh.. =)


2 orang gemar komen entry aku:

  1. usha2 je dulu...brader lu sgt prihatin heheheh

    ReplyDelete
  2. nanti sy try......huhuh...kalau tak paham nanti sy tanya..huhuh

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)