HuzairieHusinBlog: Mencari Satu Fenomena Dalam Berblog.

Wednesday, April 6, 2011

Mencari Satu Fenomena Dalam Berblog.

seriusly apa yang aku dapat tengok sekarang nie, makin ramai blogger yang naik. yang makin dikenali. kalau korang sebut salah sorang blogger nie, mesti akan ada orang cakap.

"oowh.. dia tu.. blog dia best.. relax.. suka la.."

tapi.. kalau di pikir pikir balik, boleh kata setiap hari ada je orang yang akan sign up blogger nie.. so makin ramai la blogger yang akan muncul.. dan.. sekali gus makin meriah la dunia blog nie.. kan..?? okeh, semalam ada member aku tanya aku.. macam mana nak buat blog.. aku cakap.. pergi kat blogger.com.. then ada button sign up.. kau follow je..

dia kata ok.. aku pun tanya dia lagi..

"kau nak blog ko macam mana..? maksud aku, kau nak citer pe dalam tu..?"

so, dia cakap dia nak citer pe yang dia nak citer...

fuh! bagi aku susah jugak macam nie.. kalau nak buat blog macam nie kena ada skill.. aku pun masih belum dapat skill tu.. susah.. kalau nak citer apa saja paling koman pun, laptop + broadband kena ada selalu dengan kita.. maksud nyer, kemana je kita pergi, kita akan bawak sekali. apa yang kita lihat, kita boleh luahkankan/ceritakan dalam blog..

sebab tu aku suka blog di niche kan.. cam blog aku banyak bermain dengan kuasa SEO. aku jarang update pasal diri nie.. memang la.. sometimes teringin jugak..  kalau nak blog kita dilabelkan sebagai blog personal, kita kena mencari fenomena dalam berblog nie..

ok.. aku bagi contoh.. misalnya bro ben. blog dia blog personal.. tapi, di sebalik cerita nya itu, dia membuat segmen blog sebagai niche blog nyer.. itu pada pandangan aku la.. dia bijak dalam membuat segmen. sebab tu berlaku satu fenomena yang besar dalam blog dia.. so, kalau nak buat blog personal nie, bagi aku kena ada 1 fenomena.. macam mana nak cari...?? aku pun tak tahu... hehe..

okeh..??

*sebab tu trend mark blog nie mencari satu fenomena.. hehe

4 orang gemar komen entry aku:

  1. As salam..
    Susah jgk rupanya nak berblog ye (walaupun dah lama berblog). Selalunya blog personal, cerita je apa yg terlintas di fikiran, nk kongsi ilmu ke, paparkan kisah masyarakat ke, isu semasa ke...jadilah blog rojak...

    ReplyDelete
  2. betul tu, tapi, trpulang jugak pada empunya blog , apa tujuan sebenar berblogging.

    ReplyDelete
  3. @iza : samalah.. blog zairie pun rojak jugak... :)

    ReplyDelete
  4. @Ina:betul jugak.. terpulang pd blogger tu jugak.. :D

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)