HuzairieHusinBlog: Cara Bagaimana Mahu Meningkatkan Keyakinan Diri | How To Build Up Self Confidence

Monday, September 26, 2011

Cara Bagaimana Mahu Meningkatkan Keyakinan Diri | How To Build Up Self Confidence


assalamualaikum.

memandangkan aku pengerusi kelab pengucapan awam "nampak beno..~ berlagaknyer.. haha" aku sudilah share dengan rakan rakan pembaca aku sekalian, bagaimana mahu meningkatkan keyakinan diri..?

How build up self confidence?







apa yang nampak sekarang nie, menjadi seorang blogger memerlukan keyakinan diri yang tinggi... kerana apa? sebab kita bertanggungjawap terhadap kesemua hasil tulisan kita... betul tak kawan kawan?


then, blogger jugak selalu meet each others.. selalu buat gathering... buat itu.. buat ini... 


aku selalu jugak join gathering blogger nie... kebanyakkannya aku join comunity nuffnang.. mostly yang pergi sana tu, banyak yang malu malu kucing...


come on guys..! dont be shy.. dalam entry blog bukan main lagi.. hihi...












okeh...! aku bagi 5 tips dulu ok...? maybe aku akan buat part 2 pulak.. 




1. sentiasa berpakaian kemas.


---> ini yang sentiasa aku amalkan.. berpakaian kemas.. ok.. for example, bila kita berpakaian kemas, automaticly our self confidence akan build up. kita nak bercakap dan berhadapan dengan orang lain kita tidak rasa takut.




2. Berjalan Pantas


---> salah satu cara nak bagitahu bagaimana seseorang itu rasa adalah dengan cara dia berjalan... macam mana dia berjalan?? longlai ke? lemah lembut ke?? energatic and purposeful ke? 


semua tu mempengaruhi self confidence kita.. orang yang confidence akan berjalan dengan laju. cepat.. pantas. 


fakta : berjalan dengan 25% pantas akan melihatkan anda lebih confidence.




3. Good Posture


---> erkk good posture dalam bahasa melayu apa ea?? rasanya gaya tubuh yang baik.. kalau salah sila betulkan di ruangan komen yer.


biasanya, cara seseorang itu menyakinkan orang lain adalah dengan bercerita. bila bercerita, dia akan mengunakan pergerakkan tubuh dia sepenuhnya... pernah pergi ceramah, atau taklimat..? adakah diaorang nie berdiri tegak je?? fikirkan.




4. Duduk Di Barisan Hadapan Sekali.


---> biasanya kalau kat sekolah ke, dalam barisan ke, most person suka lepak kat belakang sekali.. relax.. tak ada preasure sangat than mereka yang berada di saf paling hadapan sekali.


secara tak langsung ia akan mempengaruhi self confidence kita sendiri..? percaya tak? 


bila duduk di saf paling hadapan sekali, kita dapat mengatasi ketakutan yang tidak rasioal atau irrational fear ... betul tak?




and the last one..


5. Bercakap


---> lupa pulak.. macam mana nak build up self confidence kalau tak bercakap.. betul tak..? senang je.. banyakkan bercakap..






dapat??? nanti aku akan update 5 lagi cara tingkatkan keyakinan diri kita.. salam... :D





2 orang gemar komen entry aku:

  1. nice post.!

    yg penting kite kna percaya yang kita boleh.
    nothing is not possible.!:)

    ReplyDelete
  2. HA2X..BETUL TU TUAN PENGERUSI...:)

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)