HuzairieHusinBlog: Kenapa awak mudah sangat percaya cakap dia?

Thursday, September 22, 2011

Kenapa awak mudah sangat percaya cakap dia?

assalamualaikum.


memandangkan malam nie aku agak emo, aku nak karang entry yang emo. entry luahan perasaan hati dan sanubari.


 honestly, aku bukanlah blogger yang suka menulis kisah hidup aku di blog. but sometimes, as blogger, blog one of our daily diary. share our feeling, and share our knowledge.






[Gambar : menilai orang dari pandangan belakang bukanlah satu perkara yang bijak... dont judge the book from the cover]






menilai dari pandangan mata kasar dan menilai dari pandagan hati merupakan 2 aspek yang berbeza. menilai dari mata kasar bererti kita hanya menilai seseorang itu dari percakapan orang lain. entah ke ya. entah kan tidak. 

adakah orang cukup memahami perasaan kita? adakah dengan berkenalan seminggu dua memberi tanda kita sudah mengenali sesorang itu 100% ..?

tepuk dada tanya diri sendiri.



jika ditanya pada aku sendiri, sudah pasti tidak. kawan yang baik, adalah kawan yang pandai menjaga hati dan perasaan kawannya. walaupun dengan nada bergurau. perlu di ingat.. setiap manusia mempunyai hati dan perasaan. hati yang perlu di jaga dan persaan yang perlu di kongsi bersama.

bukan la marah.. apatah lagi melenting. cuma terkilan dengan sikap sesetengah mereka yang cepat mempercayai dengan kata kata seseorang tanpa usul periksa..

persoalannya.. kenapa cepat kita mempercayai mereka sedangkan kita tidak tahu kesahihan sesuatu fakta itu..?


itu lah lumrah kehidupan sebagai seorang manusia. termasuklah aku sendiri. terlalu cepat mentafsir sesuatu fakta itu.




manusia... manusia... dan manusia...




-sekian-








p/s: entry ini adalah luahan hati penulis. mohon seribu kemaafan jika ada yang terasa. 

4 orang gemar komen entry aku:

  1. assalam zairie..memang emo entry kali ni !!..hu2x.. kita mudah percaya kerana kita hanya manusia biasa yg tidak dpt lari dr melakukan kesalahan & kesilapan..begitu juga dgn diri mama..hu2x..

    ReplyDelete
  2. mulut org kita xdpt ttup.xpe.akhirnya kebenaran akan terbukti juga~

    ReplyDelete
  3. Don't judge a book by its mini series :p

    ReplyDelete
  4. mama aini : thanks mama. mmg emo pun.. sedih dengan mereka yg suka menunding jari.

    qasih : betul tu nadira.. kebenaran akan memihak kepada kita akhirnya.

    yuilight : ya.. judge the book from the big series.. hihi

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)