HuzairieHusinBlog: Mari Belajar Bahasa Jepun | Mengenal Hiragana & Katakana

Wednesday, October 26, 2011

Mari Belajar Bahasa Jepun | Mengenal Hiragana & Katakana

salam semua..

sebelum nie saya pernah post cara belajar bahasa jawa.. dan,alhamdulillah.. dapat sambutan.. kesimpulannya, ramai yang ingin belajar bahasa jawa ea.. 

sejak sambung belajar di UTHM saya telah belajar satu bahasa asing.. bahasa jepun.. atau nihongo dalam bahasa jepunnya..


sebenarnya bahasa jepun bukan lah semudah yang kita sangkakan.. buat pengetahuan anda, bahasa jepun tidak sama sekali dengan bahasa malaysia di mana kita perlu menghafal ABC.. 

bahasa jepun banyak menggunakan suku kata, seperti ka ki ku ke ko dan sebagainya.

sebagai permulaan, kita perlu mengenal huruf jepun.

huruf jepun terbahagi kepada 2. iaitu :

  1. hiragana
  2. katakana

hiragana banyak digunakan dalam bahasa jepun berbanding katakana. katakana merupakan tulisan jepun yang moden. 

biasa digunakan untuk nama orang, nama negara etc.


HIRAGANA



KATAKANA




Kalau dah hafal nie, saya berani jamin korang semua boleh membaca/menonton drama jepun tanpa subtitle.. hihi

jumpa next part.

8 orang gemar komen entry aku:

  1. wah memang terbaik ni bro.. lepas ni aku boleh masuk jepun ni.. hahha

    ReplyDelete
  2. thanks bro.. belajar sikit2 baru.. boleh la.. sangat fun.. :D

    ReplyDelete
  3. wah zairie sejak ke UTHM ni dah pandai berbahasa jepun..tahniah ek !!..

    ReplyDelete
  4. nice...seronot tgk budak laen blajar nihonggo jugak...nanti tgk anime kt astro sile la tukar language ye... kocchi mo nihonggo shaberu kara, oshieteageru...

    ReplyDelete
  5. bagaimana nak bentukkan satu ayat drp prkataan hiragana?
    boleh cuba terangkan?

    ReplyDelete
  6. kalau yang takde tu camne eh?
    contoh macam :
    ca ci cu ce co
    ja ji ju je jo
    dan seterusnya,..

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)