HuzairieHusinBlog: Mari Belajar Bahasa Jepun | Ucapan (Greetings) Harian

Saturday, October 29, 2011

Mari Belajar Bahasa Jepun | Ucapan (Greetings) Harian

salam semua.

last entry saya ada post cara belajar bahasa jepun dalam mengenali huruf hiragana dan katakana. hope semua dah faham dan hafal simbol simbol tu.

kenapa penting sangat menghafal hiragana dan katakana nie??? 

1. sebab dari semua perkataan nie akan terjadi satu ayat seperti greetings dan sebagainya.
2. sebagai langkah pertama dalam proses pembelajaran bahasa jepun.
so, saya anggap semua dah faham dan hafal hiragana dan katakana.

so, lets go next lesson.

entry kali nie saya akan kongsi/ ajar greetings harian yang sering digunakan.. 


SELAMAT PAGI (おはようございます。)


Dalam bahasa jepun, selamat pagi disebut Ohayo Gozaimasu. 

p/s: gozaimasu biasa disebut bila kita jarang berjumpa dengan orang itu.kalau kenalan rapat cukup la sekadar cakap ohayo je.
SELAMAT TENGAHARI (こんにちは。)





Konnichiwa bermaksud selamat tengah hari.
SELAMAT PETANG/MALAM (こんばんは。)


Konbanwa bermaksud selamat malam atau selamat petang. 



SELAMAT MALAM (おやすみなさい。)



Oyasuminasai digunakan bila seseorang itu pergi tidur.. 


SELAMAT TINGGAL/JALAN (さよなら。)


Sayonara bermaksud selamat tinggal. tapi kita tak boleh cakap sayonara bila nak keluar rumah.. ittekimasu digunakan bila mahu keluar rumah.



see you next part... 

p/s: belajar bahasa jepun very fun.. seronok jugak belajar bahasa asing nie.. hihi..


2 orang gemar komen entry aku:

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)