HuzairieHusinBlog: Bersama Chef Zairie : Cara Cara Membuat Telur Goreng

Sunday, March 4, 2012

Bersama Chef Zairie : Cara Cara Membuat Telur Goreng

assalamualaikum..

hari ini, saya akan membocorkan satu resepi rahsia datuk nenek moyong saya dimana resepi ini tersangat la secret.. buat masa nie tiada siapa yang boleh membuat menu  masakan ini...

okeh.. entry ini, saya akan memberikan satu tutorial bergambar bagaimana mahu memasak telur goreng.... 

sebelum tu, mari lihat bahan bahan yang perlu disediakan... jangan lupa sediakan pen dan kertas untuk catatan anda sekalian.. 







seperti yang anda lihat, bahan bahannya adalah :


1. minyak masak cap seri murni.
2. senduk/sudip
3. telur (tak kisah telur ayam atau itik)
4. kuali.




hm.... bahan dah sediakan dah ni chef... macam mana nak masak nie....


ha..... jangan risau.. simple je... ikut je step yang chef zairie bagi.




1. panaskan minyak dalam kuali... tapi jangan terlalu panas sangat.. sedang sedang je.. 




2. kalau dah panas, ambil telur tu dan pecahkan kat dalam kuali... pastikan telur yang nak dipecahkan tu tidak terlalu tinggi.. fungsinya : untuk membentuk telur yang cantik dan kemas.








3. dah dapat bentuk macam nie terbalikkan telur anda tu dengan sudip.. kasi pusing pusing kan dia... bagi ia goreng dengan sekata dan sebati..








4. sedia dihidang..












mudah kan...? selamat mencuba...

2 orang gemar komen entry aku:

  1. Wow handalnya! KOMPOM sedap telo ne :P

    ReplyDelete
  2. dh lame aku carik resepi nih...akhirnya jumpa gak...

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)