HuzairieHusinBlog: Apa Bezanya Fitnah Dengan Gosip?

Wednesday, April 4, 2012

Apa Bezanya Fitnah Dengan Gosip?

assalamualaikum..

hampir sebulan sauya tidak menyentuh papan kekunci blog nie.. baru perasan terdapat perubahan pada tab blog.. dan lagi satu.. terima kasih kepada rakan saya kerana memaksa saya untuk update blog.. tiap tiap hari dok bising " bila hang nak update blog hah..! " cet.. bising telinga..

so, hari nie saya nak cerita sedikit apa bezanya fitnah dengan gosip nie...? nampak macam tak ada bezanya kan...? tapi kalau kita definisi kan kedua dua ayat nie, kita akan tahu ia adalah satu makna yang sama...



Definisi Fitnah

- melemparkan sesuatu tuduhan yang tidak berasas kepada mereka yang tidak bersalah.. 

biasanya fitnah nie banyak terjadi pada golongan orang yang berpolitik. dalam  kehidupan bermasyarakat kita pun kadang kadang kita kena fitnah.. 


Definisi Gosip.

melemparkan sesuatu tuduhan yang tidak berasas kepada mereka yang tidak melakukan sesuatu perkara itu..

erm... susah la nak dengar orang guna perkataan gosip.. biasanya golongan artis je guna perkataan gosip nie.. 

kalau kita tengok sekarang nie, banyak sangat artis baru kena gosip.. kesian kat mereka nie.. baru je nak naik dalam dunia hiburan nie.. hehe..


so, apa bezanya gosip dan fitnah nie..?? sama sama mengaibkan orang.. sama sama memalukan orang... persoalannya, adakah ia budaya kita?? 

fikirkan.. gunakan akal yang waras sebelum bertindak..

1 orang gemar komen entry aku:

  1. assalam zairie..ehem fenomena fitnah & gossip ni semakin menjadi2 skrg ni..kesian kat mereka yg menjadi mangsanya..hu2x..

    ReplyDelete

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)