HuzairieHusinBlog: Iklan Kreatif Yang Perlu Malaysia Contohi

Thursday, February 14, 2013

Iklan Kreatif Yang Perlu Malaysia Contohi

assalamualaikum..

terbaca status di facebook Oh!Media berkenaan isu iklan kreatif dari luar negara buat.. Pendapat zairie, memang ada betulnya apa yang OhMedia katakan.. Iklan di Malaysia ni perlu lebih Kreatif! sebab apa kena kreatif?? tengok sahaja kita sebagai penonton.. apa yang kita buat apabila iklan?? pergi tandas.. bukak peti ais.. mesej skandal...ah! banyak lagi kalau nk disenaraikan..



pernah nampak iklan macam nie di Malaysia?? tak pernah bukan?? biasa yang kita tengok biasa biasa sahaja.. TAK ADA X-FACTOR..!


Sebenarnya nak jadi kreatif nie banyak cara.. salah satu nya kita kena berfikir di luar kotak.. percaya tak? biasanya idea kita yang gila gila tu lah yang akan buat kita kreatif.. sebab apa?? sebab orang lain tak boleh berfikir secara gila gila macam kita.. betul tak...?

seriusly.. secara peribadi zairie sedikit rasa kecewa dengan tahap mutu iklan di malaysia sekarang nie.. bukan nak kata mereka tak bagus... tetapi mereka masih lagi di bawah PAR kepuasan mata dan hati rakyat malaysia..




tak tahu di mana silap nya kita rakyat malaysia.. sekarang nie pun di universiti sudah ada modul kreativi dan inovasi.. 

teringat masa semester lepas, sewaktu mengambil modul nie.. pensyarah memberi tugasan supaya mencipta dan menginovasi produk, barang barang menjadi kan dia lebih menarik dan mesra alam...

wow! its to hard to do... memang susah... bukan susah nak buat.. tetapi susah nak memikir...Dah terlalu banyak proposal yang zairie hantar di reject oleh pensyarah.. kata nya tak cukup kreatif..

erm.. so betul lah kata orang orang tua.. melentur buluh biarlah dari rebung... begitu juga dengan kreativiti dalam diri.. patutnya masa kita tadika dulu dah di asuh untuk berfikir jauh dan lebih jauh ke depan.. tak ada la buntu saat macam nie.. kan...?





video 10 iklan terbaik 2013.. anda semua patut tengok macam mana mereka berfikir... memang tak pernah kita sendiri nak buat macam nie... nampak macam bodoh.. tapi... its very owesome..! 

so, time iklan nak pergi toilet lagi?? confirm tak kan..? hehehe






0 orang gemar komen entry aku:

Post a Comment

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)