HuzairieHusinBlog: Smartphone : Apa beza iPhone dengan Samsung?

Tuesday, November 12, 2013

Smartphone : Apa beza iPhone dengan Samsung?



assalamualaikum.

Tajuk lama. tapi diolah dengan cara baru. sebenarnya ramai user sana dah tahu apa bezanya. Cuma apa yang saya nak share adalah beberapa perkara yang mungkin kebanyakkan orang yang tidak tahu. saya yakin mostly rakyat malaysia banyak yang guna smartphone compare dengan apple.

ok. saya pernah guna samsung. and now, saya bersama product apple. Baik dari segi phone. mahupun pemain mp3 (ipod). so apa yang bezanya?






#Saling Berhubung

Product apple ni saling berhubung satu sama lain. Ok, misalnya jika anda ada iphone dan ipad/ipod. device device ni akan sync satu sama lain. Apple mempunyai satu aplikasi yang dipanggil iCloud.

#Harga.

Barang apple semua nya mahal mahal.. rasanya yang paling murah pun ipod shuffle 2gb. RM169.Berbanding dengan sony walkman yang mana harga jauh lebih rendah. So far saya masih tak nampak lagi produk samsung khas untuk mp3 sahaja. maybe tak lama lagi.


#Kualiti

Kualiti penting. sapa cakap tak penting.. so far produk apple kualitinya sangat tinggi. samsung juga begitu. produk samsung juga kualiti tinggi. cuma tidak kesemuanya. samsung yang harga harga 1k kualitinya jauh lebih baik dari samsung bawah rm900.

produk apple memang mahal. dari segi kualiti, ketahanan dan smooth, tak perlu diragukan.

#Bateri.

Smartphone bukan macam nokia 3310 yang tak perlu cas 3 4 hari. iphone yang saya pakai 2 kali sehari cas. kalau main game, surf internet ada 5 6 kali cas. rasanya samsung juga macam tu. apa apa pun powerbank ada.. jangan risau. sekarang power bank dah murah dah..

kesimpulannya :

dua dua smartphone nie bagus. baik samsung mahupun apple. cuma smartphone samsung ni terlalu banyak. sehingga user samsung tak terkejar. dan tak tahu pun smartphone baru samsung dah di jual. iPhone? setahun satu sahaja. itu yang saya rasa x-factor bagi smartphone apple.















0 orang gemar komen entry aku:

Post a Comment

Luahkan Isi Hati Anda Di Ruangan Komen Ini. Saya Amat Hargainya. =)